Przewidywany przyrost złomowań statków w roku 2016

Przewidywany przyrost złomowanych kontenerowców w 2016 roku

Rynek kontenerowców od od wielu miesięcy znajduje się w trudnej sytuacji. W dalszym ciągu bardzo dużo statków oczekuje w stoczniach na dokończenie, a umowy na ich produkcję były podpisywane już dość dawno, w czasach dużego wzrostu branży. Jednak wszystko na rynku bardzo się zmieniło, w przewozowej branży zaczął się poważny kryzys i okazało się w pewnym momencie, że jednostek jest zwyczajnie zbyt duża ilość. Ich właściciele radzą sobie z tymi problemami różnymi sposobami. Pewna ich część wydłuża sobie trasę omijając kanały Sueski i Panamski, co wprawdzie zwiększa czas dostawy ładunku, ale pod względem kosztów wychodzi podobnie, a załogi statków mają pracę. Całkiem sporo kontenerowców stoi też w portach i czeka na jakieś zamówienie, niekiedy trwa to nawet parę tygodni. Coraz powszechniejszym zjawiskiem jest również oddawanie do złomowania starszych statków. W związku z tym że cały czas do użytku są oddawane nowe kontenerowce, dużo nowocześniejsze i oszczędniejsze, to starsze jednostki zaczynają się nie opłacać. Całkiem spory wpływ na takie decyzje ma też malejący popyt na dane rodzaje statków, tu również w ostatnich latach nastąpiły spore zmiany. Specjaliści przepowiadają przyrost złomowanych kontenerowców w roku 2016

Analitycy szacują, że w roku 2016 będzie dużo więcej złomować kontenerowców, niż rok temu. Bierze to z paru rzeczy. Po pierwsze aktualnie planowany jest wzrost cen złomowanych jednostek, w roku 2015 miały one bardzo niski poziom, tak więc właściciele statków nie kwapili się do pozbywania się statków. Duże znaczenie na opisywaną sytuację będzie też miało spore zmniejszenie zainteresowania jednostkami typu panamax. Przy dużym popycie na nie znacznie bardziej od złomowania opłacała się ich sprzedaż albo czarter, lecz aktualnie zainteresowanie nimi jest dużo mniejsze. W tym roku, w pierwszych dwóch miesiącach, do złomowania oddano blisko dwadzieścia jednostek, z jakich spora część pływała poniżej 20 lat. Zwiększa się także wielkość oddawanych na złom statków, zwiększająca się ich liczba ma ładowność przekraczającą cztery tysiące ton. Ocenia się, że w roku bieżącym zjawisko będzie coraz popularniejsze, głównie z powodu konieczności eliminowania nierentownych jednostek, lecz również wyższym cenom za złomowanie.