Spadek zamówień na kontenerowce w ostatnim roku

Znaczny spadek zamówień na kontenerowce w ostatnim roku

Miniony czas nie napawał optymizmem dla większości armatorów jacy działają na międzynarodowych rynkach. Zawirowania na rynku chińskim przyczyniły się do znacznego spadku przewozów, między innymi rud metali do tego kraju i sprzedawanej drobnicy do klientów na całym świecie. Dodatkowo zwiększająca się ilość oddawanych do użytku statków powoduje, że ceny regularnie się zmniejszają, dochodzi nawet do sytuacji, że zwiększająca się ilość statków musi przymusowo czekać przy nabrzeżach na kurs. To wszystko ma ogromny wpływ na najmniejszy od ćwierćwiecza wzrost światowej floty kontenerowców. Jak podaje firma analityczna Alphaliner w następnym roku szybkość wzrostu nie przekroczy raczej pięciu procent, co w nawiązaniu do ponad dziesięciu w roku 1990 naprawdę nie jest wiele. Już w tamtym roku tempo wzrostu zmniejszyło się do wysokości 5,5, w tym prognozowane jest dużo mniejsze i jeśli sytuacja nie ulegnie poprawie, następne lata będą jeszcze słabsze. Zresztą mając na uwadze obecną sytuację armatorom wcale się nie spieszy do tego, aby ruszać z nowymi projektami, wręcz odwrotnie, rosnąca ilość jednostek idzie na złom.

Duży spadek zamówień na kontenerowce w ostatnim roku

Taka sytuacja jest przede wszystkim rezultatem ogromnej nadwyżki miejsca w ładowniach. Aby rejs mógł się opłacić, to statek załadowany być musi prawie całkowicie, w przeciwnej sytuacji będzie trzeba do tego dopłacić. W szczególności będzie to dotyczyć kontenerowców o największej ładowności, jakich w ostatnich latach zostało zwodowanych bardzo dużo. Tylko w ostatnim roku na morza wyruszyło sześćdziesiąt tego typu jednostek, każda mająca ładowność od 18 do 22 tysięcy kontenerów, a cały czas w stoczniach montowane są kolejne. Szacuje się, że następne dwadzieścia procent wszystkich nowych projektów będą stanowić jednostki o takiej właśnie pojemności. Ale już teraz pojawia się sporo sygnałów mówiących o tym, że ilość megakontenerowców jest zbyt wielka. W praktyce wykorzystuje się je tylko na szlakach między Dalekim Wschodem a Europą, bo jedynie tam utrzymają tam one odpowiedni poziom rentowności. Rzecz jasna przy spełnieniu warunku, że wypełni się je w odpowiednim stanie, stąd też zwiększa się presja armatorów, żeby wszelkimi sposobami znaleźć ładunek.