Zagrożenia wynikające z za dużej ilości kontenerowców

Światowe zagrożenia wynikające z za dużej liczby kontenerowców

Goniąc za poprawą rentowności transportów przewoźnicy zaczęli budować coraz to większe statki i w coraz większej liczbie. Na części tras pływają już długie na 400 metrów kontenerowce, mogące jednorazowo zabrać na pokład około dwudziestu tysięcy TEU. Wyścig tego typu trwa już parę lat, a najbardziej zacięta rywalizacja występuje między kilkoma największymi armatorami. Lecz widać coraz bardziej, że trochę to wszystko poszło w nie do końca dobrą stronę, ponieważ zbyt duża ilość aktywnych kontenerów będzie mieć negatywne odbicie w cenach za fracht. Problemy te były już dobrze widoczne przed rokiem, gdzie ceny osiągały rekordowo niskie ceny, a transportowa branża w dużej mierze o to wszystko obwiniała właśnie dużą nadpodaż miejsca w ładowniach. A to jeszcze nie koniec, bo o ile przed rokiem największych jednostek oddano do użytku sześćdziesiąt, o pojemności w przedziale pomiędzy 18 a 22 tyś kontenerów, to w planach lub w trakcie budowy jest ich jeszcze większa ilość. I jeśli wszystkie zostaną wybudowane, to kryzys z poprzedniego roku będzie tylko wstępem do poważnych problemów w całej branży.
Światowe zagrożenia które wynikają ze zbyt dużej liczby statków kontenerowych.

Zasadniczy problem będzie wynikał z tego, że największe kontenerowce obsługiwać będą jedynie trasy pomiędzy Azją a Europą, bo jedynie tam będzie się to opłacać. Lecz żeby nie dokładać do rejsu, to taki statek powinien być wypełniony prawie do samego końca, a z kolei to wywołuje naciski na to, żeby za wszelką cenę znaleźć ładunek. Przy tak dużej ilości statków i kryzysie w Chinach obecnie nie jest to łatwe, i ma spore przełożenie na ceny frachtu. Znaczny wzrost zanotowała również flota kontenerowców o średniej ładowności, do trzynastu tysięcy jednostek. Co prawda jednostki o takiej wielkości znajdą zatrudnienie przy obsłudze nowej nitki Kanału Sueskiego, jednak i tam w pewnym momencie nastąpi nasycenie i kolejne nie będą potrzebne. Ogółem w roku 2015 flota kontenerowców powiększyła się o blisko dwadzieścia milionów TEU, a w nadchodzących latach może to być sporo więcej. Tak duża liczba nowo budowanych statków ma także wpływ na to, że rosnąca liczba kontenerowców całkowicie jest wycofywana jest zupełnie z użycia czy też stoi bezczynnie w różnych portach czekając na zlecenia.

.